keskiviikko 8. kesäkuuta 2016

Alkutaival

Ruudun äärellä kirjoittelee 25-vuotias nainen ja lapsien tekemisessä avustaa 27-vuotias aviomies. Olemme mieheni kanssa pitäneet yhtä muutaman vuoden, josta viimeisimmän olemme olleet naimisissa. Parin viimeisen vuoden aikana olen vauvakuumeillut säännöllisen epäsäännöllisesti ja olemme yhdessä miettineet sopivaa ajankohtaa vauvojen tekemiselle.

Nyt aika on alkanut tuntua sopivalta, kun puitteet on kunnossa. On töitä, talossa tilaa, talous hallussa ja henkinen valmiustaso kohdillaan. Olisi lapsen tekoon voinut aiemminkin ryhtyä ilman kaikkia edellä mainittuja valmiuksia, mutta vasta nyt aika tuntui meille oikealta. Kuitenkin takaraivossa jyskyttää pieni pelko siitä, että mitä jos. Näitä jossiteltavia on tietysti paljon: jos kierto ei tasaannu e-pillereiden jäljiltä vielä pitkään aikaan, jos tulen raskaaksi mutta se menisi kesken, jos emme voi saada lapsia lainkaan jne. Olemme kuitenkin aika nuoria ja paljon puhuttuun 30 ikävuoteenkin on vielä matkaa, joten toivon ja uskon, että olemme aloittaneet riittävän aikaisin.

Olen kova tyttö suunnittelmaan asioita etukäteen, minkä vuoksi tämä tilanne on minulle haastava, kun en juurikaan voi raskaaksi tulemiseen itse vaikuttaa. Parilla asialla olen voinut raskautta edesauttaa: toukokuun alkupuolella aloin syödä foolihappolisää ja samalla jätin myös satunnaiset punaviinilasit pois kuvioista. Syömisiäni olen yrittänyt viedä vielä hieman terveellisempään suuntaan, vaikka ihan perusruokaa yleensä olenkin syönyt.

Ehkäisypillereitä olen syöynyt viimeiset 9 vuotta, mutta välissä on ollut muutamia pitempiä taukojakin. Päätimme jättää ehkäisypillerit pois toukokuun 24. päivänä, joten nyt on pari viikkoa pantu menemään ilman ehkäisyä. Nämä ensimmäiset viikot e-pillereiden lopettamisen jälkeen on mennyt ihmetellessä ja odotellessa. Viimeisen kolmen vuoden aikana, kun olen e-pillereitä syönyt, on tyhjennysvuoto tullut taukoviikolla noin puolen vuoden välein. Gynegologin mukaan on normaalia, että tyhjennysvuoto jää kokonaankin tulematta. Ihmettelin kuitenkin hieman, kun tyhjennysvuotoa ei tullut edes pillereiden lopettamisen jälkeen. Kun tyhjennysvuotoa ei ole tullut, olen alkanut odottaa ensimmäisiä kuukautisia. Samalla olen kuitenkin salaa haaveillut siitä, että olisin jo tullut raskaaksi. Ilmeisesti monilla juuri tuo e-pillereiden lopettamisesta seuraava kierto on kaikista hedelmällisintä aikaa.

Raskaushaaveeni ovat tänään saaneet hieman lisäpontta, sillä aamulla huomasin paperissa hieman vaaleanpunertavaa vuotoa, mutta kuitenkaan kuukautiset eivät ainakaan toistaiseksi ole alkaneet. Tietenkin toivon, että tämä vuoto olisi kiinnittymisvuotoa ja näin ollen olisin jo raskaana. Tämä kuitenkin edellyttäisi, että munasolu olisi kovinkin nopeasti e-pillereiden jälkeen kypsynyt.

Haaveilua haaveilua, tästä on hyvä jatkaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti